My Photo
أحمد نابيهان
Pasir Gudang, Johor, Malaysia
.:: السلام عليکم ي اخي ي اخثي.. سلام زيارە انا اوچڤکن دان سلام اخوه فيلله ابدن اباد بوات صحابة سموا ::.
View my complete profile

Saturday, January 3, 2015

Titian Tidak Kesampaian


3/1/2015
Kemarin setelah sudah menyelesaikan solat magrib. Terniat hati aku untuk membuka facebook yang telah lama aku biarkan. Tak tahu kenapa aku rasa nak buka sangat akaun tersebut. Aku memiliki dua akaun facebook. Aku teringin hendak melihat akaun facebook aku yang lama. Aku buka dan tak tahu kenapa hati aku sakit sangat rasanya. Sakitnya seperti dicucuk-cucuk jarum yang tajam.

Allah, dia sudah menjadi milik orang. Aku seakan tak percaya. Melihat tangan lelaki tersebut di ubun-ubun kepalanya aku terdiam. Dia langsung tak pernah memberitahu aku yang dia bertunang malah perkahwinannya juga tidak aku mendapat sedikit pun khabar beritanya.


Aku mengenalinya semasa dia sedang berhijrah. Aku melihat dengan mataku dirinya semakin hari semakin sempurna. Aku pernah terniat ingin menjaganya. Teringat semasa aku rapat dengannya. Mencerita kan pelbagai cerita dan kisah. Pernah kita bertuka lagu nasyid. Tapi lama kelamaan hubungan itu renggang dan kita terpisah sekejap. Namun yang namanya kawan itu langsung tak pernah lupa.

Hari itu aku menegurmu, kerana aku ingin mulakan semula. Aku memberitahumu yang aku teringin ingin menghantar kamu ke tempat belajar kamu. Tapi tak kesampaian. Aku cakap dekat kamu bila ingin kamu mengenalkan aku pada orang tua mu. Niatnya hanya ingin ibu bapa mu mengenali aku. Aku tak lupa dan aku tak pernah lupa. Kamu cakap sesudah nanti kamu pulang dari belajar kamu akan kenalkan aku. Malah masa tu aku nak bagi kamu kek untuk kamu jadikan sedikit bekal nanti. Tapi tak kesampaian.

Hari itu juga kamu balik. Tapi kamu diam. Aku tak nak ingatkan kamu kerana aku nak kamu ingat sesuatu. Aku wechat kamu. Tapi aku kecewa, sebab tak ada balasan dari kamu. Ketika kamu hendak pulang baru kamu perasan. Kek tu sebenanye aku sudah belikan siap-siap untuk diberikan kepada kamu. Tapi memang tak kesampaian lagi. 


Aku tahu kamu anggap aku seperti biasa, aku mule perasan tiap kali aku bertanyakan tentang numbor fon yang telah kamu tukar kamu akan diam. Kenapa? Kenapa kau tak memberitahu aku perkara yang sebenar supaya aku tahu semuanya.

Harini aku terase, aku kecewa, aku terkilan, aku rasa semuanya dengan sikap kau. Sepatutnya kau tak merasiakan sesuatu dari aku tentang perkara macam ini. Aku pada masa itu mula ingin menyatakan hasrat aku. Bukan sengaja aku ingin menyuruh kau mengenalkan aku kepada orang tua kau. Tapi kerana hasrat yang aku pendamkan adalah ingin memberi kejutan buat kau. 

Hmm,, Namun aku yang mendapat kejutan. Kejutan secara diam-diam. Allah, sungguh aku terdiam dengan perkara itu. Setidaknya aku tahu, Namun tiada sedikit pun khabar berita tentang kamu.

26.12.2014 kamu dengan rasminya menjadi milik orang. Tiada apa perasaan yang dapat aku lunaskan. Kerana semuanya tidak ada gunanya lagi. Aku bukan manusia yang menhancurkan kebahagiaan rumah tangga orang. Aku redha dengan apa yang terjadi. Aku bersyukur kerana aku masih belum terlalu berharap untuk perkara itu. Kerana itu akan lebih membuatkan aku sakit hati. 


Aku belajar semua ini. semoga suatu saat nanti aku boleh berhati hati. Dan aku yakin mungkin ini lah ketentuan Allah swt untuk diri aku. Yang ingin mengatakan kau bukan untuk aku. Suami mu akan menjaga kau sebaiknya. Maka kau taat lah kepadanya.

Aku tahu kau tak pernah memikirkan tentang diri aku. Tak apa, memang tidak perlu. Aku juga akan melupakan kau. Maafkan aku kerana menyimpan semua gambar-gambar kau. semua pesanan-pesanan ringkas tentang kita. Namun hari ini semuanya tiada guna lagi. 

Aku bawa diri aku untuk pergi jauh dari semua perkara ini. Aku mendoakan agar engkau bahagia disamping suami yang engkau cintai. Semoga kekalnya adelah sehingga ke akhir hayat nanti. Jangan risau, aku lebih bahagia melihat teman teman ku bahagia. Suatu saat nanti akan ade yang lain buatku. Aku redha dan aku lepaskan. 

Barakallah ! ^_^

Titian Tidak Kesampaian
2.50 am
3 jan 2015

sayangiilahi with wife.

0 comments on "Titian Tidak Kesampaian"

 

~~ֆǟʏǟռɢiiʟǟɦi~~ © 2011 All Rights Reserved ǟʟ ɦubbuʟ iʟǟɦi Designed by أحمد نابيهان